dagje weg,  reizen

Een dagje Borkum

Samen met mijn beste vriendinnetje ben ik gister naar Borkum geweest. Veel van jullie zullen dat waarschijnlijk al wel gezien hebben op Instagram. In deze blog ga ik jullie uiteraard meer vertellen over ons dagje uit, en vooral in de corona tijd.

Over corona gesproken, ons avontuur begon direct vanochtend al toen we onderweg naar de boot gingen. We kwamen er onderweg achter dat we ons mondkapje vergeten waren, die is natuurlijk verplicht op de boot en in de winkels in Duitsland. Gelukkig konden we bij de benzinepomp nog 2 scoren en gelukkig waren we veeeel te vroeg van huis gegaan.

We parkeerden de auto in de Eemshaven, daar vertrok de boot ook. We hadden de boot van 10.15. Vanaf de parkeerplaats hoefde je niet ver te lopen naar de boot. We hadden online al geboekt want dat is verplicht nu i.v.m corona. Toen we de kaartjes op hadden gehaald, konden we aan boord. Met mondkapje natuurlijk. Maar we kwamen er achter dat je in het restaurant geen mondkapje op hoefde dus gingen we daar zitten. De boot doet er ongeveer 40 minuutjes over om naar Borkum te varen.

Toen we uit de boot stapten, stond er een treintje klaar. Dat treintje brengt je naar het centrum toe, het is een best stukje lopen en het treintje zit bij je boot ticket in. Je zit ongeveer een kleine 10 minuten in het treintje. Ik zal jullie in dit stukje gelijk vertellen waar wij tegen aanliepen. Op het station in Borkum konden we niet vinden hoelaat we het treintje terug moesten pakken om de boot te kunnen redden, we hebben online gekeken en zelfs geprobeerd te bellen maar zonder succes. Maarrrr! De tijd die op je ticket staat, is van het treintje. Op de ticket stond 17.40, wij dachten dat we dan bij de boot moesten zijn maar nee, op dat tijdstip moesten we bij de trein zijn en die bracht je dan naar de boot. Het treintje is ook leuk om in te zitten.

Als je het treintje uitstapt, ben je gelijk al bij een fietsverhuurder. Daar hebben we 2 fietsen met 7 versnellingen gehuurd voor €8,- (per fiets) voor een hele dag. Vonden wij echt meevallen en hebben we natuurlijk gedaan. We zijn direct een rondje gaan fietsen en er was niks verkeerds aan die fietsen. Ze fietsen heerlijk! Ik zou het wel aanraden om een fiets te huren want dan kan je veel meer bekijken. Door de winkelstraatjes mag je niet fietsen maar er zijn genoeg fietsenstallingen.

Daarna hebben we de fiets geparkeerd en zijn we naar het strand gelopen. Het waaide echt onwijs hard, was tijdens het fietsen ook niet altijd even fijn. Toen zijn we bij een restaurant dat aan het strand zat wezen eten. We hebben gegeten bij: Restaurant Leos, mijn lasagne was heerlijk maar Esmé vond haar pasta carbonara niet zo lekker. Het eten viel ons mee qua prijzen maar het drinken was al duurder.

Toen hebben we nog even een rondje gelopen door de winkelstraat heen, hebben we even drinken gekocht bij een supermarkt en hebben we op een bankje gezeten, toen zijn we weer even gaan fietsen en toen was het dachten wij al weer tijd om de fietsen in te leveren en om naar de trein te gaan maar we waren al zo snel bij de fietsverhuur en bij het station dus dat we nog een uur over hadden. Tegenover het station zat jammer genoeg een ijsjebar. Daar hebben we nog even een ijsje gehaald en toen kwam de trein al. Toen werden we weer naar de boot gebracht en uiteraard zijn we weer in het restaurant gaan zitten.

We hebben echt een hele leuke dag gehad ondanks de corona maatregelen. In het restaurant moesten we trouwens een briefje inleveren met onze gegevens voor het geval er mensen met corona ineens komen straks door het dagje Borkum. Dit was in het restaurant op de boot en ook aan het strand.

Goed om te weten:

• Mondkapje in de boot, het treintje, winkels etc verplicht. Behalve in restaurants. Wel bij het binnenkomen en verlaten van het restaurant verplicht.
  • Boeken verplicht.
  • €24,80 per persoon, een volwassene (tarieven 2020)
  • Parkeerkaart kost 5,- als je op het parkeerterrein gaat staan bij de Eemshaven.
  • Contant geld is fijn op het eiland! Je kan bijna nergens pinnen. Er zijn wel banken aanwezig daar.

Ik vind trouwens ook dat het weinig in het Nederlands was, ook op de boot. Tuurlijk het is een Duits eiland maar een boot vanaf NL. Er werd niks omgeroepen in het Nederlands en de menukaarten waren ook alleen maar in het duits.

Zou jij een dagje naar Borkum willen? Wat is je lievelings eiland?